Durf jij vanuit waardecreatie leiding te geven?

Leidinggeven vanuit waarde creatie?
Al een aantal jaren ben je een manager en ineens lees je overal "het" moet anders. De kranten staan er vol van. Organisaties willen veranderen, de oude vertrouwde medewerker wil het anders en ook onze net afgestudeerde nieuwe generatie wil "het" anders. Maar wat willen we dan anders?

Het nieuwe leidinggeven.
Termen vliegen je om de oren, agile werken, holacratisch vergaderen, zelfsturende teams en ga zo maar door. En deze manier van werken vraagt om nieuwe leiders.
Oud, directief leiderschap is passé, is gestoeld op wantrouwen. En daar sta je dan als leidinggevende, die dacht het best goed te doen. Resultaten die in het verleden werden gehaald zijn geen garantie voor de toekomst! En dat geldt ook ineens voor jouw leiderschap.

En dan begint je reis, reis je naar je oude vertrouwde bestemming en blijf je directief leiden, blijf je een organisatie leiden in plaats van je medewerker? Of, durf jij nieuwsgierig te zijn naar een nieuwe bestemming, naar mogelijkheden hoe het ook anders kan? Stel jij, als leidinggevende,
jezelf de vraag: Hoe word ik elke dag een stukje beter? Wat kan ik doen om een "nieuwe" leider te worden.

Het klokje tikt!
Neem jij de tijd om deze gedragsverandering aan te leren? Tijd is een kostbaar begrip. Niemand heeft het ooit gewonnen van de tijd. Tijd kan je maar 1 keer benutten. Tijd zorgt ervoor dat we vaak blijven doen wat we altijd doen. Jouw routine blijven volgen geeft wellicht structuur. Is het ook niet deze tijd die vraagt dat we het nu anders gaan doen? Die vraagt wat is jouw eigenwaarden?

Waarden
Dingen die we als belangrijk betitelen en wat we met elkaar willen uitdragen. Voorbeelden van Nederlandse waarden zijn vrijheid, gelijkheid, respect solidariteit en rechtvaardigheid. De meeste bedrijven in Nederland weten hoe belangrijk het is (kern)waarden te hebben. Dit geeft de klanten en prospect inzicht in waar je als bedrijf voor staat. Het gekke is dat we onze eigen persoonlijke waarde niet zomaar delen. We nemen aan dat het voor iedereen gelijk is of dat men wel weet wat voor jouw belangrijk is. En hier zit nu net de groei. Een "nieuwe" leidinggevende heeft inzicht in zijn eigen waarde en ervaart iedere dag zijn kracht. Zijn lijn van denken is gelijk aan zijn lijn van gevoel. Hij stuurt van discipline naar drive. Hij durft te vragen naar de waarde van de medewerker. En zo ontstaan er inspirerende acties.

Wie neem je dan mee naar je werk?
Jezelf met je eigen waarden, je deelt je dilemma's, je maakt gebruik van de vanzelfsprekendheid van dagelijks contact. Je geeft en toont onverdeelde aandacht. En je gaat vooruit, continu verbeteren in je leiderschap. Van meer werkgeluk naar een nog beter resultaat!

Durf jij?

Lenka Luhulima-Alink
Lect communicatie & associate business partner Quality-Contact.