Durf jij vanuit waardecreatie leiding te geven?
Leidinggeven vanuit waarde creatie?
Al een aantal jaren ben je een manager en ineens lees je overal "het" moet
anders. De kranten staan er vol van. Organisaties willen veranderen, de oude
vertrouwde medewerker wil het anders en ook onze net afgestudeerde nieuwe
generatie wil "het" anders. Maar wat willen we dan anders?
Het nieuwe leidinggeven.
Termen vliegen je om de oren, agile werken, holacratisch vergaderen, zelfsturende
teams en ga zo maar door. En deze manier van werken vraagt om nieuwe leiders.
Oud, directief leiderschap is passé, is gestoeld op wantrouwen. En daar sta je
dan als leidinggevende, die dacht het best goed te doen. Resultaten die in het
verleden werden gehaald zijn geen garantie voor de toekomst! En dat geldt ook
ineens voor jouw leiderschap.
En dan begint je reis, reis je naar je oude vertrouwde
bestemming en blijf je directief leiden, blijf je een organisatie leiden in
plaats van je medewerker? Of, durf jij nieuwsgierig te zijn naar een nieuwe
bestemming, naar mogelijkheden hoe het ook anders kan? Stel jij, als
leidinggevende,
jezelf de vraag: Hoe word ik elke dag een stukje beter? Wat kan ik doen om een
"nieuwe" leider te worden.
Het klokje tikt!
Neem jij de tijd om deze gedragsverandering aan te leren? Tijd is een kostbaar
begrip. Niemand heeft het ooit gewonnen van de tijd. Tijd kan je maar 1 keer
benutten. Tijd zorgt ervoor dat we vaak blijven doen wat we altijd doen. Jouw
routine blijven volgen geeft wellicht structuur. Is het ook niet deze tijd die
vraagt dat we het nu anders gaan doen?
Die vraagt wat is jouw eigenwaarden?
Waarden
Dingen die we als belangrijk betitelen en wat we met elkaar willen uitdragen.
Voorbeelden van Nederlandse waarden zijn vrijheid, gelijkheid, respect
solidariteit en rechtvaardigheid. De meeste bedrijven in Nederland weten hoe
belangrijk het is (kern)waarden te hebben. Dit geeft de klanten en prospect
inzicht in waar je als bedrijf voor staat. Het gekke is dat we onze eigen
persoonlijke waarde niet zomaar delen. We nemen aan dat het voor iedereen
gelijk is of dat men wel weet wat voor jouw belangrijk is. En hier zit nu net
de groei. Een "nieuwe" leidinggevende heeft inzicht in zijn eigen waarde en ervaart
iedere dag zijn kracht. Zijn lijn van denken is gelijk aan zijn lijn van
gevoel. Hij stuurt van discipline naar drive. Hij durft te vragen naar de
waarde van de medewerker. En zo ontstaan er inspirerende acties.
Wie neem je dan mee naar je werk?
Jezelf met je eigen waarden, je deelt je dilemma's, je maakt gebruik van de
vanzelfsprekendheid van dagelijks contact. Je geeft en toont onverdeelde
aandacht. En je gaat vooruit, continu verbeteren in je leiderschap. Van meer
werkgeluk naar een nog beter resultaat!
Durf jij?
Lenka Luhulima-Alink
Lect communicatie & associate business partner Quality-Contact.